Variátor tapasztalatok
(próbálkozások)

Azzal kezdeném, hogy a használtan vett motoromba már ki volt szedve minden alapfojtás, így a variátor hüvelye is gallér mentesítve lett. Ezekkel a motorom eleve kb. 60-65 km/h-át ment.
Végeztem némi számítást az elérhető elméleti végsebesség és az indulási sebességek meghatározására. Ezeket mindenki el tudja végezni a saját motorjára vetítve, ha ismeri az összes áttételt és a kerékátmérőt (ez ügye simán megmérhető)! A Kymco-m szervizkönyvében (lásd baloldalt) megtalálható a variátor induló és vég áttétele, valamint a hajtáslánc végáttétele is. Feltételezve, hogy a motor max. fordulatszáma 6000 1/min (ennyit azért minden blokk tud), a következő módon számítható az elméletben elérhető maximális sebesség:

Kymco Agility City 50 2T gyári áttételei:

Variátor: 1-2.8 (áttétel tartomány)
Végáttétel (két lépcsős redukció): 46/16x46/15 = 8.8167
Hátsó kerék átmérője: 56cm

Tehát a teljes motor:

Indulási áttétele= 2.8 x 8.8167=24.6867
Végsebességnél= 1 x 8.8156=8.8167

A kerék kerülete (m-ben)= d x PI = 0.56 x 3.14 = 1.7584m

Indulási sebesség (feltételezve, hogy a kuplung 1000 1/min-nél kezd zárni):

1000 / 24.6867 = 40.5076 1/min a kerék fordulatszáma.
Megtett út= 40.5076 x 1.7584 (kerülete) = 71.2286 m/perc
Átszámolva km/h-ba: 71.2286 x 60 (1h)= 4273.72 m/h => 4273.72 / 1000 (1000m=1km)=4.273 km/h
Tehát ennyit kell a kuplungnak induláskor lecsúsztatnia (0-ról 4.273 km/h-ra)!

A végsebesség pedig:

6000 (max. motor fordulatszám) / 8.8167 (végsebesség áttétel) = 680. 52 (kerékfordulatszám percenként)
A megtett út = 680.52 x 1.7584 = 1196.64 m/perc
km/h-ba = 1196.64 x 60 = 71798.29 m/h => 71.79829 km/h
Tehát durván 72km/h az elméleti végsebessége, de vannak rontó körülmények:

1. a gumi behorpad ha ráülünk (a felfújástól és testsúlytól függően), ezért csökken az átmérője,

2. a CVT (variós) váltók eléggé rossz hatásfokúak (nagy a szíjsúrlódás).

Ha feltételezem, hogy ezek összesen kb. 10%-ot levesznek, akkor kb. 65 km/h már elfogadható végérték lehet.
Most kb. 60-65 km/h-nál tartok a tesztek alapján.
Csak 2 dologgal lehet ezt tovább emelni:

- motor max. fordulatszámával (visít + sokat fogyaszt)

- áttétel változtatása (ha bírja a motor)

Az elméleti végsebességet próbáltam megközelíteni minél jobban pár dolog változtatásával.
Kipróbáltam a poligon-görgőket, kétféle súlyban is (maradtam az eredeti 8.5g környékén, ezért vettem 8g és 9g-osakat is):

A végsebességen semmi változás! Az indulás rosszabb lett (pedig nem ezt ígérték a reklámok), de ezt sejtettem is, mert a hüvelyre helyezett szíj jobban lelógott mint az eredeti görgőknél (hézagolni kellett volna). Kipróbáltam 8g, 8.5g és 9g-os verziókat, de inkább visszaraktam az eredetit. Nem váltak be nekem.

Kipróbáltam egy ígéretes teljesítmény variátort, mivel ennek a görgőútja sokkal jobban kimegy a variátor széléig, mint az eredeti:

Ezt bár nem a Kymco-hoz javasolták, megnézve a fizikai méreteit, beépíthetőnek találtam. A Kymco sok alkatrésze megegyezik méretben a kínai GY6 motorokéval.

Egy picit (1mm-ert) hézagolni kellett a variátorgyűrűt. Érdekes módon az eredeti kuplungrugókkal túl hamar nyitott a kuplung és ez az indulásba picit erőtlen megindulást eredményezett. Kicserélve a csomagba kapott rugókra, már az eredeti stílusba indult meg a motor. De a végsebesség itt sem változott. Gyakorlatilag ugyanúgy megy, mint az eredetivel. Viszont a görgőket 8g-osra kellett cserélni, mert 8.5g-al (az eredetivel) 30km/h-nál volt egy érdekes gyorsulás megtorpanása. 8g-al ez a jelenség megszűnt.

Jelenleg itt tartok.