Fényszóró és helyzetjelző LED-esítése
(sokkal jobb fényerő, fehér szín, kisebb fogyasztás)

Az eredeti izzókat LED-es változatokra cserélésével nem csak a fényerőt tudjuk kb. 2x, 3x nagyobbra cserélni, de a lámpák fogyasztását is kb. felére, 1/3-ára csökkenteni. Ezzel az alapjáratot sem terheljük be annyira, sőt, még a végsebességen is tudunk így kissé emelni (ha a lámpákat is kell használnunk)! Egy 50ccm-es motornál bizony ez eléggé érezhető változás.

A világításunk legnagyobb fogyasztója a fényszórónk (eredetileg H4-es izzó, 35/35W-al). Ráadásul ez a leglátványosabb világítási tuning is egyben.

Eddig 3 féle H4-es LED-es izzót teszteltem és ezek tapasztalatait írom le. Az ismertetés a növekvő minőség sorrendjében történik. Mindegyik izzót az Aliexpressen vettem (Kína).

1. Gyenge fényerő és használhatatlan vetítési kép. +1 nagy hiba:

Ez az izzó eléggé olcsó, de olyan is. Mivel a LED-sor nincs a foncsor fókuszában, ezért a vetített képe homályos, ráadásul közepes fényerővel. Ezen kívül van egy nagyon nagy baja is (lásd lentebb)!

2. Erős fényerő, jobb vetítési kép, +1 nagy hiba:

Jobb a fókusza, sokkal erősebb a fénye is, viszont ennek is ugyan az a legnagyobb baja, mint a fentinek!

Viszont van velük 2 nagy gond:

I.
Ezek nem úgy működnek, mint a hagyományos H4 izzók (két izzószál, melyből a tompított kanalas vetítővel van ellátva), hanem minden üzemmódban (!) világít az összes LED, csak a fényerőben van különbség! A tompított módban halványabban, a reflektor módban teljes fényerővel. Ennek megfelelően a vetített kép sem változik!!! Mindig vakítanak, folyamatosan távolsági vetített kép megy. Az elsőnek borzasztóan szórt fénye van (mivel a fényforrás nem pontszerű és így nem is lehet fókuszba)! A 2. jobb, fókuszáltabb. Tehát az eredeti H4 nem váltható ki vele és ezzel nem is lehet mit kezdeni. 

II.
Alapesetben beépítés után mindkettőnél (!) csak a magas fényerő ment, mikor tompított állásra kapcsoltam az izzó elaludt! Az izzókat külön tápegységről működtetve ment mindkét üzemmódjuk. Rájöttem, hogy a Kymco lámpavezérlésében van a hunyó! A nem használt módban a hozzá tartozó izzó lábát a Kymco testre húzza, ami az izzó elektronikáját megzavarja. Ez hagyományos izzószálnál semmit nem játszik, de itt letiltja az izzót. Ha a nem használt lábat hagyjuk lebegtetni, akkor működik a fényerő váltása. Egy diódával a probléma egyből megoldódott. Így kell a lámpatest központi (4-es) csatlakozó aljzatába bekötni:

Ez a csatlakozó ellendarabja (tehát ennek az ellendarabjába rakd be a diódát):

A dióda befelé, az izzó felé vezessen és minimum 2A-es legyen!
Én kicsit hátrahúztam a fekete műanyag csövet, ami védi a csatlakozó után a kábelköteget, majd elvágtam a kék vezetéket és ide beforrasztottam a diódát, majd zsugorcsővel szigeteltem az egészet.
Átalakítás után mind a LED-es izzókat, mind a hagyományos izzószálas izzókat kezeli a motor.

3. Erős fényerő, sokkal jobb vetítési kép, kicsi átalakítás szükséges:

Jelen pillanatban ez az izzót használom. Nagyon jó fényereje van és normálisabb vetítési képe. Ez már nem alacsony/magas fényerővel játszik, hanem a 3db COB LED közül a tompított módban a felső 2 világít, reflektor módban mind a 3. Ennek megfelelően van értelmezhető vetítési képe is. Az ára elég kedvező és robogókba szerintem megfelelő.

Egyetlen kisebb gond van vele. A piros nyíllal jelölt része éppen nem fér át a fényszóró nyílásán (kb. 0.5 mm a difi). Ez én egy dremer maróval oldottam meg és a lámpatest lyukát kitágítottam. Azért nem az izzó testét, mert az kerámia (a jobb hőelvezetés miatt).

A Kymco fórumon jelezte egy kolléga, hogy tud még jobb izzót is javasolni:

Ez még állítható is. Ára viszont borsosabb a fentinek. Én még (eddig) nem teszteltem.

Azt jelenleg nem tudom megmondani, hogy a 3. izzóhoz kell e a fenti diódás átalakítás, mert mire megjött a 3. izzó, már megtörtént a módosítás és ezzel remekül működik!

Első helyzetjelzők (nappali fény?):

Az elülső két kis T10-es izzót is LED-esítettem. Sok olcsó T10-es LED-es izzót teszteltem és eddig csak egy felelt meg. Nem a fényereje miatt (bár nem rossz), hanem az élettartam miatt!

Fényereje olyan jó, hogy simán elmehet nappali fénynek is! Eddig jól teljesített, merem ajánlani.

Direkt nem közlök vásárlási linkeket, mert tapasztalatom szerint az eladók jönnek, mennek (aliexpress.com), keressetek rá (H4 LED bulb, és T10 LED bulb) a képek alapján beazonosíthatóak.

A LED-esítés igen jótékonyan hat a láthatóságra és a motor éjszakai teljesítményére!