Ha önindítóval nem indul a motor!
(egy hiba tapasztalatai)

Leírom az egyik igen makacs hiba megoldásának tapasztalatát, hogy ezzel is segítsem a hasonlóan kínlódó márkatársak életét.

A jelenség a következő:

- önindítóval egyáltalán nem indult a motor! Az önindító forgatja a motor megfelelő sebességgel és könnyedséggel, de egyáltalán nincs még pöffenése sem.
- rúgásra viszonylag könnyen indul! Átlagban 2.-5. rúgásra indul.

Előzménye:

- a motor használtan vettem és már az eladónak sem akart indulni, de mivel január volt, betudtuk a hidegnek. Végül ő is berúgással tudta csak beindítani.
- az akkut azonnal cseréltem vadi újra (12V, 7Ah), de továbbra sem indult önindítóval.
- az előző tulaj minden gyári fojtást (kipufogó vakcső levágva, bevakolva, kipufogó segédlevegő cső levágva, bevakolva, kipufogó csavar kitekerve, variátor csap simára kicserélve, főfúvóka #72-esre felemelve)

Megtett intézkedések:

- teljes porlasztó, szivató tisztítás és ellenőrzés, újra szabályozása (mivel további fojtásokat a légbeömlőn és a légszűrőházból kiszedtem, a főfúvókát fel kellett emelni #98-asra),
- visszaállítottam a kipufogó segédlevegő csövét (indoklása olvasható itt a weblapomon), valamint visszazártam a kipufogó csavarját (túl hangos volt nekem).
- további ellenőrzéseket és karbantartásokat végeztem a motor indítását nem érintő helyeken (fékek, variátor, világítás, stb.).

Mivel ezek semmilyen indítási javulást nem okoztak módszeres hibakeresésbe kezdtem:

Vadi újra cseréltem a gyújtógyertyát valamint ellenőriztem a terhelés alatti szikrát (egy gyertya betekerve a hengerbe, egy másikkal megnéztem a szikra színét önindítózás alatt). A szikra színe egészséges kék volt. Persze a hiba nem szűnt meg.

Felmerült a gyanú, hogy a km/h számlálója esetleg visszatekert és így lehet kissé kopott a henger és ezért lehet a kompresszió már kevés. Kicseréltem a teljes henger szettet, majd újra bejárattam a motort. A hiba nem szűnt meg.

Kicseréltem a membrán szelepet is, mert az sem volt épp mai darab. Bár a kompressziója érezhetően jobb lett és rúgásra is könnyebben indult, de az eredeti hiba nem szűnt meg.

Plusz testkábelt építettem ki az akku negatívja és a motorblokk aluteste közé.

Átnéztem a forgattyús tengely szimeringjeit is. Nem volt szivárgás.

Rendeltem új gyújtótrafót és kicseréltem, de a hiba maradt.

Majd ráterelődött a gyanú az új akkumulátorra. Az akkutöltőt ráakasztva többszöri önindítózásra beröffent. Megfigyeltem, hogy kb. 5-6 indítózás után az akku annyira lemerült, hogy tölteni szükséges. Valamint észrevettem, hogy van olyan pontja az önindító motornak, ha ott állt meg, nem volt hajlandó újra indulni.

Ekkor kiszereltem a motort és tápegységről (vagy akár az akkuról közvetlenül is lehetett volna) próbálgattam az indítását. Rájöttem, hogy egy ponton nem indul a motor, csak ha a tengelyét megmozdítom (forgórész szakadás?)! Ráadásul a motor igen erősen melegszik.
Szétszedtem, de szemmel nem látszott semmi rajta (a kefék is rendben voltak).

Rendeltem új motort:


(Agility 4T, GY6 indítója)

Beszerelve teljes siker! A motor indul és a indítózása is simább, csendesebb lett! Mellékhatásként az akkut sem meríti annyira.

Utólag a következő tapasztalatokat lehet levonni:

- Ha csattogtatja a blendixet forgatás közben és nem indul a motor, akkor menetszakadásos az önindító! Látszatra pörgeti rendesen, de akkor is!
- A menetszakadásos motor szikrázása vagy/és egyenetlen terhelése annyira megzavarja a CDI-t, hogy látszatra jó szikra mellett sem indítható a motor! Valószínűleg megzavarodik a gyújtás időpontja.
- Ha már minden klasszikus hibalehetőséget kizártál, akkor gyanakodjál a fenti esetre!

Indító vásárlásához:

- Az Agility 2T-be teljesen jó a 4T, GY6 indítómotor. Csak a csatlakozása más (sarus, lásd a feni képet).
- Az eredeti tolósarus megoldás eléggé gyenge ötlet, sokkal jobb a csavaros sarus megoldás (én átépítettem rá)!
- Legolcsóbban az Aliexpress-ről kapol, de várni kell rá.